Internetmarketing

Wanneer ik op internet zit kom ik vele vormen van marketing tegen. Ik moet zeggen dat social media marketing, zoekmachine marketing en blog marketing dingen zijn die mij erg interesseren. Daarom ben ik eens op zoek gegaan naar een bedrijf dat zich specialiseert in internetmarketing. Internetmarketing is een soort van marketing die steeds interessanter wordt, nu zelfs de traditionele bedrijven ook over gaan naar internet is deze vorm van marketing iets wat steeds meerdere mensen aan spreekt.

Waarom zou men aan internetmarketing doen?

Internetmarketing heeft de mogelijkheid om vrijwel alles te meten. Dat is een groot voordeel voor zowel marketeers als bezoekers. Wanneer je bijvoorbeeld een website hebt waarom veel mensen op 1 specifieke pagina vaak afhaken, is er dus iets mis met de pagina. Hierbij kan je op basis van gegevens dingen aanpassen wat de website ten goede komt.

Internetmarketing heeft een nauwe relatie met zoekmachine marketing. Bij zoekmachine marketing is het mogelijk om je specifiek te richten op een doelgroep. Deze kan zowel breed als specifiek zijn. Hierbij is een long tail grafiek erg handig. Uit een long tail grafiek kun je de volgende dingen vast stellen:

–       het zoekwoord gedrag

–       de mate waarin de concurrentie aanwezig is

–       de mate waarop gesegmenteerd wordt

Wanneer u bijvoorbeeld een website heeft die schoenen verkoopt, is het voor u niet interessant om op het zoekwoord ‘schoenen’ te scoren. Deze staat bovenin de long tail grafiek, hoog zoekaantal, hoge concurrentie. Naarmate de long tail grafiek afloopt kan er dieper worden gesegmenteerd op een zoekwoord. Hierbij komt in dit specifieke voorbeeld ‘schoenen kopen’ van pas. Dit is veel specifieker en zit aan de achterkant van de long tail grafiek.

Internetmarketing steeds stijgende

Er wordt door bedrijven steeds meer geïnvesteerd in internetmarketing, dat is wat het CBS heeft onderzocht. Dit is toch echt de graadmeter in mijn ogen wat de belangrijkheid van een middel aangeeft. Wanneer bedrijven bereid zijn te investeren geeft het dus aan dat er veel rendement valt te halen via het middel.

De markten zoals krantadvertising en televisie nemen de investeringen toe, internet is dé markt om massa’s mensen te bereiken. En het rendement kan specifiek worden gemeten. Waar het op televisie adverteren en via kranten adverteren eigenlijk schieten met hagel is. Tuurlijk kun je met een specifiek magazine wel een paar gerichte doelgroepen bereiken, maar waar kun je nog meer zien hoe lang een advertentie zichtbaar is en er ook daadwerkelijk wordt op geklikt?

Met het Google Analytics programma kan er worden bekeken waar de knelpunten van een website zitten en daar kunnen verbeteringen gedaan worden. Verder meet Google analytics alle bezoekers die direct weer vertrekken. Dit wordt ook wel het bouncepercentage genoemd. Zo kun je precies het effect van internetmarketing zien en welke specifieke soort van internetmarketing er gebruikt is voor elke bezoeker. Kortom: er kan gehandeld worden volgens een bepaald resultaat. Bijvoorbeeld no cure no pay, een handige manier om voor beide partijen het beste uit internetmarketing te halen.

Wat vond u van deze blog over internetmarketing? Laat het me alstublieft weten! Ik wil namelijk graag feedback.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: